79088503 2641593659210709 5717203689815408640 n - SPÓJRZ, SŁOŃCE ŚWIECI
Avatar Beata Bielińska Jacewicz 300x239 - SPÓJRZ, SŁOŃCE ŚWIECI
Beata Bielińska-Jacewicz

Zajmuję się coachingiem, skończyłam też kurs mindfulness dla zdrowia. Są to techniki rozwoju osobistego i techniki relaksacji. Chciałabym podzielić się z czytelnikami moimi sposobami na relaks i wyciszenie w tych trudnych chwilach. Takimi metodami, które nie wymagają żadnych przygotowań, ani wysiłku, a mogą skutecznie i szybko obniżyć poziom lęku.

słońce świeci

Jeśli ktoś źle znosi obecną sytuację, jestem też dostępna każdego dnia po 20.00 na swoim messengerze (link na końcu artykułu). Służę przyjacielską rozmową.

Jak sie chronić przed lękiem?

I nie tylko ja się tym zajmuję, bo wiele jest obecnie w internecie pomocy wzajemnej, ofert wsparcia sąsiedzkiego, bezpłatnych szkoleń online. Nie tylko o tym, jak oswoić się z lękiem, ale też co zrobić w obecnej nowej sytuacji pandemii, gdzie szukać wsparcia w przypadku utraty pracy lub zatargu z pracodawcą, a także, jak przenieść swoją działalność zarobkową na online.

słońce świeci
Kontakt z naturą pomaga

Ktoś napisał, że media antyspołeczne stały się nagle prospołeczne i naprawdę nas zbliżyły.

Najgorsze jest niebezpieczeństwo, którego nie widać. Trudno się obronić, zabezpieczyć, co powoduje, że organizm cały czas jest w trybie „uciekaj albo walcz” powodującym stałe napięcie. W tej sytuacji wystarczy drobny impuls, aby człowiek poddał się panice.

Tymczasem, wystarczy spojrzeć za okno i zobaczyć, że świat trwa tak jak dotychczas, że ptaki śpiewają, a słońce świeci. Patrzenie przez okno jest dobrą terapią i ćwiczeniem uważności. Postaraj się zapamiętać jak najwięcej szczegółów w wybranym przedziale czasowym, na przykład minuty, i spisz je później. Rób tak trzy, cztery razy dziennie i porównuj wyniki. Na pewno będziesz widział/a coraz więcej szczegółów, jak owe „słońce świeci”.

Czy można wyjść na spacer?

3 1 300x214 - SPÓJRZ, SŁOŃCE ŚWIECI

Jeśli nie narażasz się bezpośrednio i nie jesteś w oficjalnej kwarantannie, to dobrze zrobi Ci samotny nawet krótki spacer, dotknięcie drzewa, roślin, odetchnięcie świeżym powietrzem. Pamiętaj tylko, by nie wchodzić w tłum czy bliskie interakcje, szczególnie z osobami kaszlącymi. Metr lub półtora metra odległości wystarczy.

Jeśli nie masz potrzeby lub odwagi wyjść, to po przeczytaniu tego tekstu wyłącz komputer lub internet i zrób jedno z ćwiczeń relaksacyjnych, jakie znasz lub jedno z poniższych, a potem poczytaj książkę lub porozmawiaj z najbliższymi o czymkolwiek. Dobrą metodą na uspokojenie jest też słuchanie łagodnej harmonijnej muzyki.

słońce świeci

Wiem, że w stanie silnego napięcia trudno jest robić ćwiczenia oddechowe bo pierś zatyka, gardło zaciska, a oddech zatrzymuje się w tchawicy. Potrzebne jest coś prostego.

Moim ulubionym ćwiczeniem jest jedna z technik mindfulness (uważności), zwana skanowaniem ciała.

W podstawowej wersji ćwiczysz leżąc wygodnie. Możesz się przykryć kocem. W tej sytuacji zdarza się ćwiczącemu zasnąć. Można jednak to ćwiczenie zrobić na siedząco.

5 1 300x263 - SPÓJRZ, SŁOŃCE ŚWIECI

Polega ono na skupieniu się na poszczególnych elementach ciała w określonej kolejności: od stóp do ramion i odwrotnie. Swoją uwagę zaczynasz na przykład od lewej stopy przywołując w pamięci jej wygląd, wczuwając się w obecny jej stan, temperaturę. Sprawdzasz w myślach, czy dotyka powierzchni, ubrania, czy jest gładka, czy czuje ciepło, zimno itd. a następnie przesuwasz swoją uwagę na kolejny fragment ciała. To jest technika uważności, ale służy też do relaksacji. Nie wymaga żadnego wysiłku. Trwa około 20 minut. W internecie można znaleźć nagrania, które poprowadzą Cię w tej medytacji, możesz je odpalić raz czy dwa, żeby się zorientować, jak to powinno wyglądać. Ja nie stosuję żadnych nagrań, polegam na sobie, chociaż i u mnie, zawsze jest tak, że myśl ucieka w inne rejony, ale to właśnie ćwiczymy. Żeby nie uciekała.

Jak się nie nudzić?

I na koniec, polecam kolorowanki dla dorosłych, są bardzo uspokajające. Można je wydrukować z netu, ewentualnie kupić. Jeśli to niemożliwe, zawsze możemy sięgnąć po gry i zabawy online dla dzieci, w tym również obrazki do kolorowania. To nic, że nie na nasz wiek, człowiek w stresie cofa się ze swoimi potrzebami, więc będą w sam raz.

Gdyby ktoś potrzebował rozmowy, to jestem dostępna po 20.00 na messengerze, na moim zawodowym profilu, gdzie niemal codziennie zamieszczam też swoje nowe teksty: Link znajdą państwo TUTAJ.

Mimo wszystko, miłego dnia. I spójrz, słońce świeci.
_______________________________________________

Inne artykuły Beaty Bielińskiej Jacewicz znajdą Państwo TUTAJ, TU i TAM

Zapraszamy również do śledzenia naszych mediów społecznościowych:
Facebook
Twitter
Instagram

Dodaj komentarz